Adelaide - Alice Springs - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nely Doorn - WaarBenJij.nu Adelaide - Alice Springs - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nely Doorn - WaarBenJij.nu

Adelaide - Alice Springs

Door: Nely

Blijf op de hoogte en volg Nely

25 Mei 2011 | Australië, Melbourne

Hi,

Ik ben inmiddels al een week onderweg met de tour van Adelaide naar Darwin. Gisteren zijn we aangekomen in Alice Springs en vandaag heb ik een hele dag vrij. Dat had ik wel even nodig.. even bijslapen.

Day 1 - Adelaide to Quorn
De tour begon vorige week woensdag en ik was nog steeds bezorgd of ik wel of niet op de lijst stond, maar dat bleek wel het geval te zijn. Ik ingestapt in het busje en we moesten eerst naar het kantoor om ons in te checken en nog entree te betalen voor een aantal National Parks. Daarna met z'n allen in het busje om richting Quorn te vertrekken. We verbleven in het historichse'Mill' wat een goede accomodatie was. Eerst kregen we een lunch, maar daarna moest het harde werk beginnen : een hiking tocht van 9 km @ Dutchmen Stern. Ik ben absoluut niet fit en ik had dan wel 'echte'wandelschoenen het was nog steeds een heel eind. Toen we na onze wandeling terug keerden werden we beloond met een heerlijke pasta.

Day 2 - Flinders Ranges & Wilpena Pound
Ook vandaag weer een hiking tocht deze keer korter, maar minstens zo zwaar. 's middags zijn we naar Yourambulla Caves geweest om Aboriginal tekeningen te bewonderen. Op de terugweg naar Quorn (we hebben daar 2 nachten overnacht) zijn we nog aan gegaan in Warren George om de Yellow Footed Rock Walleby te spotten. We hebben er wel een aantal gezien, maar omdat hun kleur gelijk is aan de rots moet je erg goed kijken om ze te kunnen zien.

Day 3 - Quorn to Coober Pedy
Onderweg zijn we gestopt bij een heel groot zoutmeer wat heel bijzonder was om te zien. Daarna zijn we door getourd naar Coober Pedy. Het is een vreemd stadje, maar o zo grappig! In dit stadje is begin 1900 opal gevonden en veel opal werd gevonden in de rotsen. Soldaten die in de eerste wereldoorlog gevochten hadden hadden ervaring met het maken van loopgraven maar nu in een grot. Veel mensen vonden dat een goed idee en maakten ook een 'huis' in een grot. Op zich is het niet zo'n heel gek idee want het is daar altijd 23 graden, zomer en winter. In de zomer kan het daar bloedheet zijn (50 graden) en in de winter erg koud ('s nachts rond de 5 graden). Onze accomodatie .. je raadt het natuurlijk al was in een grot. Een hele aparte ervaring!! Je hebt geen benul van tijd omdat er geen zonlicht binnen kwam. Waar wij verbleven was het één grote grot met allemaal aparte 'kamers'. Er waren genoeg kamers om allemaal één voor jezelf te hebben waar ik dan ook graag gebruik van maakte. Die avond gingen we voor de verandering uit eten bij een pizzeria :)!!! dat viel bij iedereen goed in de smaak en helemaal bij mij. Daarna hebben we nog een kijkje genomen in een bar (ook weer in een grot), maar daar was weining te beleven en we waren allemaal erg moe dus gingen we tijdig naar bed.

Day 4 Coober Pedy to Marla
Deze ochtend waren we allemaal erg goed uitgeslapen want we hoefden pas om 07.15 uur op te staan. De andere dagen was het elke keer 05.00 uur. Na ons ontbijt kregen we een tour door het stadje en ook een tour bij een opalslijper. We kregen een film te zien en daarna liet men ons zien hoe een opal geslepen wordt. Dit bedrijf was ook in een grot waar ook opal gevonden was dus ook dat werd ons geshowd. Na onze rondleiding werden we naar de winkel geleid om ons te verleiden met hun mooie opals. En mooi waren ze!! Ook een heel groot verschil in de prijzen.. er zijn opals van 7000 dollar, maar ook van 40 dollar dat heeft dan ook te maken met de kwaliteit en de kleur van de steen. Een zwarte opal is heel kostbaar. Ik heb daar opal oorbellen gekocht, de goedkope natuurlijk ben maar een arme backpacker. Na onze tour werden we gedropt op een opal vuilnisbelt om te kijken of we onze eigen opal konden vinden. Als er naar opal geboord wordt dan komt er een hoop zand/grind vrij en dat wordt op een grote hoop gegooid. De machine die naar de opal boort stopt wanneer er een opal is, maar 10% van de opals pikt die machine niet op dus we hadden een kansje van 10%. Ik met mn geluk dus vrijwel geen kans. Die dag was het best wel heel koud en we waren het gewroet in de vuilnisbelt al snel zat. Gelukkig hoefden we daar niet zo heel lang te blijven. Na ons vuilnisbelt avontuur was het tijd om Coober Pedy te verlaten en richting Marla te trekken. Marla is een super grote stad.. niet dus. Een benzinestation, een klein supermarktje en de receptie voor het kampeerterrein en een bar in één! Dat was het hele dorpje, de bevolking is geschat op 30 mensen. In Marla hadden we onze eerste kampeernacht. 's avonds na het eten werd er een kampvuur gestookt en zaten we daar met z'n allen om heen en deden spelletjes. Ik was eigenlijk wel heel moe, maar wilde niet naar bed want de gidsen hadden verteld dat er in Marla heel veel muizen zijn en ze komen in je tent neuzen in je spullen (op zoek naar eten) en als je geuk hebt lopen ze over je heen. Jak!! Ik heb die nacht niet heel veel geslapen als ik dacht dat ik maar iets hoorde dan was ik al wakker. Was blij toen het 5 uur was het het tijd was om op te staan.

Day 5 Marla to Uluru
Vandaag zijn we de grens over gegaan van South Australia naar Northern Territory. Er zijn twee grote rotsformaties één daarvan is Ulura en de andere is Kata Tjuta (niet zo bekend, maar zeker de moeite waard). We hebben daar een korte hiketocht gemaakt omdat we niet zoveel tijd hebben in verband met het kapot gaan van ons busje. Jah wat een geluk he. Er waren een aantal grote vogels tegen het busje aangeklapt toen we aan het rijden waren en de gids dacht dat dat misschien het probleem was. Anyway de bus werd gestopt en geroepen 'snel, snel eruit en pak je spullen'het was goed dat de bus niet ontplofte ofzo want het ging allemaal op z'n achtendertigst. Stonden we dan met z'n allen in de hitte in de outback, lekker dan. We stonden daar nog geen 5 minuten of er kwam een ander busje aan (van hetzelfde bedrijf) die stopte en daarna kwam er nog een busje die ook stopte en ons kwam helpen. Onze groep werd opgedeeld over die twee bussen en de kapotte bus bleef daar staan. De bus waar ik toen in kwam was veel luxer dan die van ons, de groep alleen niet. Met zo'n rammelbusje door de outback geef je natuurlijk wel het gevoel dat je een echte backpacker ben.
Na onze korte hikingtocht reden we met (een ander) busje naar Uluru om vanaf daar de zonsondergang te zien en dat was absolutely amazing!!! Nog nooit zo'n mooie zonsondergang gezien, de lucht was zo'n beetje alle kleuren van de regenboog. Dat was natuurlijk al een heel bijzondere ervaring, maar om het nog mooier te maken kregen we ook champagne (jeeehhh!!) en toostjes, jam :). Na onze speciale ervaring weer terug naar ons kamp en omdat wij die dag zo'n verschrikkelijk avontuur beleefd hebben (we stonden wel 5 minuten in de brandende hitte) kregen we een upgrade naar luxere tenten met echte bedden en dekens!!! We hadden zelfs stopcontacten en ook een handdoek. We waren helemaal happy!! 's avonds hoefden niet mee te helpen met eten te koken en ook niet af te wassen en we kregen nog meer wijn- die dag kon niet meer stuk.

Day 6 Uluru to Kings Canyon
Vandaag ging onze wekker weer achterlijk vroeg, je raakt er wel aan gwend maar toch. En we hadden die nacht juist zo'n lekker bed dus wilde ik eigenlijk niet opstaan, maar het moest er toch van komen. Deze keer was het absoluut waard om zo vroeg op te staan, we gingen een wandeling maken om Uluru heen en zouden dan tijdens onze wandeling de zon zien opkomen. Dus ja het was donker toen we begonnen. Ook deze keer kleurde de lucht met vele mooie kleuren, een prachtig gezicht. Deze wandeling was vrij makkelijk omdat het gelijke grond was we hoefden deze keer niet te klimmen en omdat het zo makkelijk was hadden we later in de ochtend nog een wandeling met een aboriginal gids. We kwamen toen op plaatsen waar we anders niet mochten komen. De gids sprak geen Engels maar er was iemand om het voor ons te vertalen. Hij geloofde dat de rots tot hem sprak en dat zo weer aan ons kon vertellen. Uluru is voor de aboriginals een heilige plaats en ze stellen het dan ook niet zo heel erg op prijs als je hun heilige plaats beklimt. Mijn conditie is toch niet zo geweldig en de rots is zeer stijl. Er werd ook verteld dat mensen die stukjes van de rots meenemen als een souvenir (zijn de aboriginals niet blij mee) vaak pech krijgen en daarom hun souvenir terug sturen en hun excuses aanbieden met de hoop dat hun pech overgaat.
Die nacht was er de mogelijkheid om buiten onder de sterrenhemel te slapen, ik stond daar niet echt om te springen want ik had de dingo's al horen huilen en ook daar waren veel muizen. Ik had dus besloten om toch maar in een tent te slapen. In de nacht werd ik wakker omdat ik naar de wc moest, maar wilde zo niet in mijn eentje gelukkig was mn tentgenootje ook wakker dus gingen we samen. We hadden niet zo heel veel licht en het was stikdonker en ik voelde iets aan mn voet ik dacht dat ik er in bleef. Gillen joh... hele kamp wakker. Ik scheen met mn lamp op mn voet zag ik daar een of ander beest dus riep naar dat andere meisje dat ze op mij moest wachten.. dat was wel ff schrikken zeg.

Day 7 - Kings Canyon to Alice Springs
Ook deze keer hebben we weer een flinke hiking tocht gemaakt @ Kings Canyon en ook dit was weer schitterend!! Elke keer waar we heen gaan is het weer ongelofelijk hoe mooi het is. 's middags konden we in de bus bijkomen voor onze rit naar Alice Springs. Toen we in Alice Springs aankwamen waren we allemaal heel erg happy want we verbleven in een hostel, echt bed, geen muizen en geen dingo's en gewoon een douche en toilet in je kamer, ideaal. Ik had gelijk al gebruik gemaakt van de douche want we zouden uit eten gaan met onze gids, ze kwam alleen niet opdagen, maar dat weerhield ons er niet van om een leuke avond te hebben. Voordat we weg gingen naar het restaurant hadden we ook al een wasje gedraaid en net voordat we weg gingen kon het in de droogtrommel ik was een beetje bang dat het er niet meer zou zijn als we terug kwamen, maar gelukkig wel :).

Day 8- Vrije dag in Alice Springs
Dit was zo heerlijk.. uitgeslapen tot 09.30 uur en ik voelde me zo lui.Wilde eigenlijk helemaal niks doen en heb dan ook niet veel gedaan. Rond het middaguur ben ik naar het centrum gelopen om wat eten te halen bij de supermarkt en heb dat lekker in het zonnetje op zitten peuzelen. Daarna wat rond gekeken in de winkels en nog een boekje gekocht zodat ik weer wat te lezen heb. Mn andere boek had ik uit gelezen dus moest ik weer een andere hebben. Tijdens het shoppen kwam ik twee mensen tegen die met dezelfe tour mee zijn als ik en we eten met z'n allen vanavond, gezellig.

Morgen is het weer vroeg dag om 5.30 worden we bij ons hostel opgepikt om naar Tennant Creek te gaan. Ik heb op het programma gekeken en het ziet er allemaal wel relaxt uit geen hiking :).

Ik ben bang dat ik de komende dagen weer geen internet heb, pas weer als ik in Darwin ben. Jullie moeten dus een weekje wachten tot mn volgende verhaal.

Doedels,
Nely

  • 25 Mei 2011 - 11:28

    Nely:

    Ik heb geprobeerd om de rest van mn foto's ook te uploaden, maar op één of andere manier loopt mn laptop daar elke keer op vast. Misschien dat ik het beter in een internetcafé kan proberen. De foto's komen dus nog wel, maar baal er wel van dat ik het nu niet voor elkaar krijg want heb juist zulke mooie foto's.

    Nou groetjes,
    Nely

  • 25 Mei 2011 - 12:24

    Willeke:

    Hey Nely,

    Ik wilde net gaan typen waarom je geen foto's van de zonsondergang/opkomst had, maar ik lees je berichtje hieronder al. Ik ben erg benieuwd naar je andere foto's, want je hebt weer veel beleeft zo te lezen. Geniet er maar lekker van! (mis je je eigen bedje al een beetje, na zo'n tentenavontuur)

    x Willeke

  • 06 Juni 2011 - 06:20

    Lindy:

    Hee Nely!
    Hoe is het daar? Net even al je verslagen en foto's van de laatstetijd bekeken, ziet er mooi uit! Het begint al op te schieten of niet? Geniet nog even van de laatste tijd daar!
    Groetjes Lindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Nely

Halloooooo, Het aftellen is nu echt begonnen ... Nog halve dag werken en dan is het zover de felbegeerde vakantie kan beginnen. Nog even een dagje vrij voor m'n maandelijkse allergie shot bij de dokter en m'n backpack in te pakken en dan ..... we are off to VIETNAM :) !! XXX Nely & Marianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 80739

Voorgaande reizen:

06 Januari 2017 - 27 Januari 2017

Two girls on the move ... to Vietnam ;)

02 September 2013 - 08 Januari 2014

Nely is on the move :)

05 Oktober 2010 - 05 Oktober 2011

AUSTRALIE, NIEUW ZEELAND EN HOPELIJK THAILAND

21 April 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: